elevhälsa – vårt team
Vår elevhälsa skall främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Syftet med det förebyggande arbetet är att reducera hinder i lärandet, vilket innebär att minska riskfaktorers inflytande och samtidigt stärka skyddsfaktorer. Det hälsofrämjande arbetet utgår från ett salutogent perspektiv. Det syftar till att stärka och bibehålla elevernas fysiska, psykiska och sociala välbefinnande.
Arbetet handlar om att utveckla en tillgänglig lärmiljö som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. Elevers lärande och utveckling är utgångspunkten och målet för alla professioners arbete i skolan. Det förutsätter en hög grad av samverkan inom elevhälsan, men också mellan elevhälsan, lärare, vårdnadshavare och övrig personal i skolan. Fokus flyttas från det som inte fungerar till faktorer som möjliggör förändring. Förhållningssättet genomsyras av dialog och delaktighet. Ett salutogent förhållningssätt utesluter dock inte ett patogent perspektiv, det vill säga att man tar reda på vad som orsakar hinder i lärandet. Det viktiga i förändringsprocessen är att vi måste påminna varandra om att undersöka vad som faktiskt fungerar för eleven, klassen, skolan och för att hitta bra lösningar och tillvägagångssätt.
Varannan vecka har vårt EHT möte för att skapa ett gemensamt lärande och fokus på det främjande och förebyggande arbetet där vi går igenom:
– Nulägesbeskrivning
– Reflektion
– Fördjupning
– Planering
– Avslutning
Henrik Gustafsson
Huvudman och ordförande i styrelsen
Ola Larsson
Huvudman och styrelsen
Tor Ahlmark
Styrelsen
liselott ek
Skolsköterska
emma ohlsson
Skolpsykolog
Samy Hellerstedt
Skolläkare
monica aspe
Rektor
linda lilja
Biträdande rektor / Speciallärare
Mia Palmqvist
Kurator